بالگرد حامل رئیس‌جمهور

عصر روز گذشته بالگرد حامل رئیس‌جمهور حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در منطقه جنگلی دیزمار دچار سانحه شد

رئیس هلال‌احمر از افزایش تیم‌های امدادی از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد. یکشنبه عصر، به دنبال وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تیم همراهش در ارتفاعات شمال استان آذربایجان‌ شرقی، تیم‌های امدادی از جمعیت هلال‌احمر، اورژانس و ... به محل حادثه اعزام شدند. شرایط سخت آب و هوایی و مِه سنگین تلاش گروه‌های امدادی را با سختی روبه‌رو کرده بود.

براساس گزارش‌هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه دادند، هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیرداوود دچار سانحه شد. اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند صداهایی در این منطقه شنیده شده است.

سخنگوی اورژانس کشور نیز از اعزام ۸ دستگاه آمبولانس به منطقه وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: به‌دلیل مه شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد.

در ادامه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.

رئیس هلال‌احمر از افزایش تیم‌های امدادی اعزامی به منطقه از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد و گفت: باتوجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم، شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت‌گذر است؛ اما با تمام تلاش اقدامات جست‌وجو انجام می شود. از پهپاد استفاده کردیم اما با توجه به شرایط جوی امکان جست‌وجوی هوایی وجود ندارد. از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست‌وجو هستیم. این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت‌گذر است و تا تبریز ۲ساعت فاصله دارد.

وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگویی بیان کرد: در منطقه مس سونگون هستیم. همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند و منطقه بسیار مه‌آلود است و به همین دلیل امکان جست‌وجو خیلی سخت شده است.

همه امکانات درمانی اتوبوس آمبولانس جراح و پزشکان در محل مستقر هستند تا اقدامات درمانی پس از پیدا شدن بالگرد را انجام دهیم. در ساعت ۱۹:۱۵روز گذشته، خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشت: براساس اطلاعات خبرنگار ما تا این لحظه هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط به‌دست نیامده است.

گروه‌های جدید امدادی و برخی کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوستند. هوا کم‌کم رو به تاریکی می‌رود و باران هم آغاز شده است، ولی جست‌وجو همچنان ادامه دارد. گروه‌های امداد و نجات خود را به محلی که تصور می‌شد بالگرد رئیس‌جمهور دچار حادثه شده، رسانده‌اند اما بارندگی موجب ایجاد گِل و عبور دشوار خودروها و افراد شده است.

اطلاعات نشان می‌دهد محل جست‌وجو در ارتفاعات است و امکان حضور با خودرو وجود ندارد و امدادگران ناچار به حرکت با پای پیاده هستند و بنابراین عملیات امداد و نجات با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور

روز گذشته وزیر کشور نیز درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقه جلفا، گفت: گروه‌های امدادی به منطقه اعزام شدند اما به‌دلیل شرایط سخت آب‌وهوایی، ممکن است تا زمان رسیدن به بالگرد کمی زمان نیاز باشد.

احمد وحیدی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره «فرودسخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقه جلفا گفت: با همراهان رئیس‌جمهور ارتباط بوده، اما چون برقراری ارتباطات در آن منطقه سخت است، منتظریم که گروه‌های امدادی زودتر به نقطه نشست بالگرد برسند و اطلاعات بیشتری به ما بدهند.

گروه‌های امدادی در جلفا در حال انجام وظیفه هستند. وی افزود: یکی از بالگردها مجبور به فرود سخت شد که گروه‌های امدادی در دو طرف منطقه در حال حرکت هستند که باتوجه به نامناسب بودند هوا، زمان می برد تا ماموریت خود را کامل کنند.

وحیدی تاکید کرد: منطقه پیچیده است و ارتباطات سخت است و منتظر رسیدن نیروهای امدادی به منطقه هستیم تا نتیجه را اعلام کنیم. عصر روز گذشته، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز گفت: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان استفاده شود.

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا هم از حضور تیم‌های مرزبانی در محدوده محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهوری خبر داد و گفت: پس از اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد حامل ریاست محترم جمهور، تیم‌های مرزبانی نیز به حالت آماده‌باش درآمده و به همراه دیگر عوامل انتظامی از فرماندهی انتظامی استان و همچنین فراجا در عملیات جست‌وجو مشارکت دارند.

تیم‌های مرزبانی در نوار مرزی نیز استقرار دارند و همچون همیشه به حراست از مرزهای کشور می‌پردازند. جست‌وجوها همچنان در کنار دیگر امدادگران ادامه دارد و تاکنون نشانه و آثاری یافت نشده است. در ساعت ۲۰:۰۲ شب گذشته، گزارش‌های هواشناسی حاکی از مه گرفتگی شدید، رطوبت هوا و بارش باران در مناطقی از محل احتمالی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور بود. بر این اساس در زمان ذکر شده، در شهرستان کلیبر سرعت باد، ۳متر بر ثانیه و ۱۰کیلومتر بر ساعت گزارش شده بود. رطوبت نسبی هم در این شهرستان ۹۵درصد بود.

آسمان کلیبر در شب گذشته بارانی گزارش شده بود. بیشینه دما در ۲۴ ساعت گذشته (از زمان انتشار این خبر) هم ۱۵‌درجه سانتی‌گراد و کمینه دما نیز ۹ درجه سانتی‌گراد بود. در شب گذشته در شهرستان ورزقان نیز سرعت باد، ۲ متر بر ثانیه و ۷ کیلومتر بر ساعت و رطوبت نسبی ۸۴درصد و بیشینه و کمینه دما در ۲۴ ساعت گذشته هم ۱۶ و ۵ درجه سانتیگراد گزارش شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =